SME

Pop-up reštaurácie – dobré jedlo už nestačí

Obed či večera na fiktívnom Titaniku, s Móricom Beňovským, na streche domu, pod vodou, v tme, opustenej stodole, sklade či na úplne tajnom mieste... Spájanie gastronomických a kultúrnych či iných zážitkov je skrátka v kurze.

(Zdroj: Forbiddentaste.com/)

Spôsob kombinácie gastronómie s neobvyklým prostredím či atraktívnym zážitkom je dnes známy pod názvom pop-up. Organizátori chcú zaujať ľudí so zmyslom pre dobrodružstvo, ktorých zaujíma niečo nové, neopozerané a vedia oceniť kreatívnosť.

Vitajte na palube

Tento koncept je známy už niekoľko desiatok rokov najmä vo Veľkej Británii, USA a Austrálii, ale o nič nové nejde ani na Slovensku. Veď už v 90. rokoch minulého storočia nás vítal v renesančnom Divadle v Spišskej Sobote či neskôr napríklad aj v Mojzesovej sieni v Bratislave Peter Sisák v kapitánskej uniforme so slovami: Vitajte na palube! Je to človek obdivuhodnej fantázie i znalosťami z gastronómie a svojimi pop-up večerami, ako napríklad s Móricom Beňovským, Malým nočným menu s Mozartom či Frankiem Sinatrom pokračuje v súčasnosti v spišskosobotskom Gastro Teátre.

SkryťVypnúť reklamu

Partizánska reštaurácia

Iným príkladom je bratislavská skupina nadšencov, ktorá prišla s partizánskou či skrytou reštauráciou Zedz ma! (Eat me!). Prvýkrát sa prezentovala ešte v roku 2012 v bratislavskej galérií Cvernovka (tá už, žiaľ, neexistuje) a potom zase v Spojenej škole Tilgnerova v bratislavskej Karlovej Vsi či Café Berlinka. Nádejná sa zdala aj ich spolupráca so Slovenskou národnou galériou formou pravidelných nedeľných food eventov, kde spájali to najlepšie – jedlo a umenie. Žiaľ v poslednom čase o Zedz ma! príliš nepočuť.

Menu na streche domu

Evidentne dobre sa však darí mladému slovenskému páru Ivone a Tinovi, ktorý sa už slušne presadil s konceptom Forbidden Taste v českej metropole Praha. Aj títo gastro nadšenci dokazujú, že fantázia im nechýba. Organizujú večere na tajných, vopred neznámych, ale vždy neobvyklých miestach, ako je skate park, javisko divadla či obchod s dizajnovým nábytkom. Kto sa ich zúčastnil, potvrdí, že sa dočkal množstva nečakaných nápadov a prekvapení. Napríklad jedálny lístok si bolo treba prečítať za pomoci ďalekohľadu na streche oproti stojacej budovy, alebo názov dezertu písal na písacom stroji spolu s krátkymi veršami slovenský básnik Šimpe Ondruš. Hlavné tajomstvo však je, že do poslednej chvíle neviete, čo sa bude podávať.

SkryťVypnúť reklamu

Pomáhajú sociálne siete

Ak sa pop-up reštauráciám v poslednom čase darí, je to aj zásluha moderných médií. Organizátori zvyčajne komunikujú s hosťami cez sociálne siete a blogy. Prísť s takýmto konceptom je však šanca najmä pre začínajúcich kuchárov, spôsob ako sa zviditeľniť. Môžu tak ukázať svoje schopnosti nádejným investorom do kulinárstva, ktorí im môžu prispieť na získanie štartovacieho kapitálu pre novú reštauráciu napríklad formou tzv. crowd fundingu, teda skupinovým financovaním. Vo svete však nie je ojedinelé, že pop-up reštauráciu si otvorili aj mnohí známi šéfkuchári.

Na čo nezabudnúť?

Pár zásad fungovania pop-up reštaurácií ako ich spísala anglická odborníčka na reštauratérstvo Lorri Mealey

• Nemajú časový limit. Môžu trvať jeden večer, týždeň, mesiac. Podľa toho, aký je dôvod ich vzniku.

SkryťVypnúť reklamu

• Sú výborné pre crowd funding.

• Mali by byť na nevšednom mieste.

• Môžu byť otvorené aj za účelom charity. Vtedy nie hanbou podávať jednoduché jedlá, ako sú rezance s makom či špagety. Veď ide o dobročinnú akciu.

• Nikdy netreba zabúdať na potrebné povolenia a právne záležitosti.

• Kvalita a zdravotná nezávadnosť jedál sú prvoradé.

• Na nevšedne vymyslený gastronomický program možno využiť aj existujúcu reštauráciu.

• Sociálne média sú skvelým spôsobom ako dať ľudí dohromady.

• Ceny sa zvyčajne neurčujú podľa jedla, ale pevne na osobu.

• Pop-up reštaurácia by mala byť nízkonákladová. Netreba kvôli nej predať dom ani dať výpoveď v práci. Mala by prísť s niečím novým, čo sa možno ujme v budúcnosti.

• V prvom rade to ale musí byť zábava.

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 901
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 397
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 677
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 523
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 957
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 893
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 516
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 399
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Eva a Peter Janíčkovci

Keď Eva a Peter Janíčkovci začali budovať Château Gbeľany, mali jasnú víziu - vytvoriť miesto, kde reštaurácia nebude len súčasťou hotela, ale samostatným dôvodom na návrat.


Cenu za TOP inováciu si odniesol autor projektu Štefánik - odkaz pre 21. storočie Matúš Tomáška.


TASR
Najviac bodov v kraji získala reštaurácia hotela Château Gbeľany.

Gault&Millau dal odporúčania.


Top reštaurácie do 10 eur.

Reštaurácie z bedekra Gault&Millau.


8
SkryťZatvoriť reklamu