Elektronický jedálny či vínny lístok má oproti klasickému výhodu. Prehľadne poskytne toľko informácii vrátane fotografii a iných ilustrácii, ktoré by inak museli mať podobu hrubej knihy. Navyše len ťažko by sa v nej orientovalo. Dobre spracovaný program v tablete ponúka vyhľadávanie potrebných informácii, preklikávanie či presnejšie „predotykávanie“ sa k ďalším i vracanie sa späť k už prečítaným. Až sa niektorí hostia občas pri tom pozabudnú.
Ponúkať návštevníkom tablety s elektronickými jedálnymi, vínnymi či nápojovými kartami sa stáva vo svete čoraz populárnejším. Nájdete ich vo viacerých špičkových reštauráciách. Na Slovensku napríklad v hoteli Elizabeth v Trenčíne. Tam využívajú tablet aj ako marketingový nástroj, lebo hosť si na ňom môže „predotýkať“ aj k iným informácim o hoteli.
Nakŕmiť informáciami
Pre elektronické vínne karty sa rozhodla aj medzinárodná sieť päťhviezdičkových hotelov Kempinski. Od augusta tohto roku patrí k ním aj bratislavský Kempinski Hotel River Park.
Zrod elektronickej vínnej karty je časovo náročný proces. Netají to ani hlavný somelier tohto hotela Rastislav Šuták. Keďže ide o skúseného odborníka na víno, ktorý bude onedlho reprezentovať Slovensko na prestížnej súťaži o Najlepšieho someliera Európy v talianskom San Reme, chcel, aby aj v tomto prípade išlo o prehľadný a komplexný produkt. Vinotéka hotela Kempinski River Park totiž patrí k tomu najlepšiemu a najbohatšiemu v slovenských končinách. A tak bolo treba elektronický systém tabletov nakŕmiť informáciami o 350 vínach, z ktorých zhruba 150 predstavujú biele, 150 červené a zvyšok ružové, šumivé a prírodné sladké vína.
Celý tento proces trval zhruba pol roka. Veď najskôr bolo treba pozbierať detaily o každom víne a uložiť ich do systému podľa stanovenej štruktúry. A tak si po rozhodnutí, či chcete víno biele, ružové, červené, šumivé alebo sladké, môžte vyberať aj z akej krajiny pochádza, či z akej odrody hrozna bolo vyrobené. Potom si môžte ešte prečítať charakteristiku a zaujímavosti o jednotlivých regiónoch. Nájdu sa tam aj mapky a nechýbajú a ani ceny vín tak za fľašu ako aj pohár.
Čítanie je to často celkom dobrodružné. Veď hlavne staré a tradičné vinárstva majú okolo vín vytvorené krásne príbehy, ktoré vás tak dokážu vtiahnuť do deja, že zabudnete aj na teplú večeru na stole. A že sa to niektorým hosťom naozaj stáva, potvrdzuje aj R. Šuták. „Obzvlášť, ak ide o víno, s ktorými sa hosť už niekde stretol, zachutilo mu a teraz sa o ňom chce dozvedieť aj detaily."
Prácu im nezoberú
Mohlo by zdať, že elektronické vínne karty postupne zoberú somelierom prácu. R. Šuták si to však nemyslí. Predsa len sú hostia, ktorým moderná technika nie je blízka, ale aj takí, ktorí uprednostňujú osobný kontakt a sú im milšie informácie od človeka vzdelanom vo vinárskej problematike, ako od neosobného, čo ako vizuálne atraktívne spracovaného textu. A navyše somelierova úloha je nájsť spolu s hosťom vhodné víno k tomu, čo si objednal.
Elektronická vínna karta je nesporne veľkou inšpiráciou aj pre iných, hoci treba rátať s nemalou investíciou do potrebného počtu tabletov i spracovania informácii. Je viac ako isté, že takto budú čoraz viac fungovať aj jedálne lístky, kde sa o danom jedle dozvieme oveľa viac, ako nám môže o ňom povedať čo ako skúsený čašník. Ide už teraz len o to, aby sme sa v informáciách my, hostia, nestratili a aby sme nevenovali viac čítaniu, ako samotnému vychutnávaniu jedla a nápojov a rovnako tiež komunikácii so svojimi spolustolovníkmi. Moderná technika by nám totiž mala pomáhať a nie s nami manipulovať.