SME

Čašníkom a somelierom pomáhajú výdobytky techniky

Svetaskúsených gurmánov to už neprekvapí: namiesto papierového jedálneho či vínneho lístka im predloží čašník zapnutý tablet, ktorom si môžu do vôle ,,listovať”. Aj svet reštaurácii čoraz viac ovláda pokroková technika.

Elektronický jedálny či vínny lístok má oproti klasickému výhodu. Prehľadne poskytne toľko informácii vrátane fotografii a iných ilustrácii, ktoré by inak museli mať podobu hrubej knihy. Navyše len ťažko by sa v nej orientovalo. Dobre spracovaný program v tablete ponúka vyhľadávanie potrebných informácii, preklikávanie či presnejšie „predotykávanie“ sa k ďalším i vracanie sa späť k už prečítaným. Až sa niektorí hostia občas pri tom pozabudnú.

Ponúkať návštevníkom tablety s elektronickými jedálnymi, vínnymi či nápojovými kartami sa stáva vo svete čoraz populárnejším. Nájdete ich vo viacerých špičkových reštauráciách. Na Slovensku napríklad v hoteli Elizabeth v Trenčíne. Tam využívajú tablet aj ako marketingový nástroj, lebo hosť si na ňom môže „predotýkať“ aj k iným informácim o hoteli.

SkryťVypnúť reklamu

Nakŕmiť informáciami

Pre elektronické vínne karty sa rozhodla aj medzinárodná sieť päťhviezdičkových hotelov Kempinski. Od augusta tohto roku patrí k ním aj bratislavský Kempinski Hotel River Park.

Zrod elektronickej vínnej karty je časovo náročný proces. Netají to ani hlavný somelier tohto hotela Rastislav Šuták. Keďže ide o skúseného odborníka na víno, ktorý bude onedlho reprezentovať Slovensko na prestížnej súťaži o Najlepšieho someliera Európy v talianskom San Reme, chcel, aby aj v tomto prípade išlo o prehľadný a komplexný produkt. Vinotéka hotela Kempinski River Park totiž patrí k tomu najlepšiemu a najbohatšiemu v slovenských končinách. A tak bolo treba elektronický systém tabletov nakŕmiť informáciami o 350 vínach, z ktorých zhruba 150 predstavujú biele, 150 červené a zvyšok ružové, šumivé a prírodné sladké vína.

SkryťVypnúť reklamu

Celý tento proces trval zhruba pol roka. Veď najskôr bolo treba pozbierať detaily o každom víne a uložiť ich do systému podľa stanovenej štruktúry. A tak si po rozhodnutí, či chcete víno biele, ružové, červené, šumivé alebo sladké, môžte vyberať aj z akej krajiny pochádza, či z akej odrody hrozna bolo vyrobené. Potom si môžte ešte prečítať charakteristiku a zaujímavosti o jednotlivých regiónoch. Nájdu sa tam aj mapky a nechýbajú a ani ceny vín tak za fľašu ako aj pohár.

Čítanie je to často celkom dobrodružné. Veď hlavne staré a tradičné vinárstva majú okolo vín vytvorené krásne príbehy, ktoré vás tak dokážu vtiahnuť do deja, že zabudnete aj na teplú večeru na stole. A že sa to niektorým hosťom naozaj stáva, potvrdzuje aj R. Šuták. „Obzvlášť, ak ide o víno, s ktorými sa hosť už niekde stretol, zachutilo mu a teraz sa o ňom chce dozvedieť aj detaily."

SkryťVypnúť reklamu

Prácu im nezoberú

Mohlo by zdať, že elektronické vínne karty postupne zoberú somelierom prácu. R. Šuták si to však nemyslí. Predsa len sú hostia, ktorým moderná technika nie je blízka, ale aj takí, ktorí uprednostňujú osobný kontakt a sú im milšie informácie od človeka vzdelanom vo vinárskej problematike, ako od neosobného, čo ako vizuálne atraktívne spracovaného textu. A navyše somelierova úloha je nájsť spolu s hosťom vhodné víno k tomu, čo si objednal.

Elektronická vínna karta je nesporne veľkou inšpiráciou aj pre iných, hoci treba rátať s nemalou investíciou do potrebného počtu tabletov i spracovania informácii. Je viac ako isté, že takto budú čoraz viac fungovať aj jedálne lístky, kde sa o danom jedle dozvieme oveľa viac, ako nám môže o ňom povedať čo ako skúsený čašník. Ide už teraz len o to, aby sme sa v informáciách my, hostia, nestratili a aby sme nevenovali viac čítaniu, ako samotnému vychutnávaniu jedla a nápojov a rovnako tiež komunikácii so svojimi spolustolovníkmi. Moderná technika by nám totiž mala pomáhať a nie s nami manipulovať.

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 926
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 399
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 665
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 525
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 948
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 896
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 515
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 403
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Eva a Peter Janíčkovci

Keď Eva a Peter Janíčkovci začali budovať Château Gbeľany, mali jasnú víziu - vytvoriť miesto, kde reštaurácia nebude len súčasťou hotela, ale samostatným dôvodom na návrat.


Cenu za TOP inováciu si odniesol autor projektu Štefánik - odkaz pre 21. storočie Matúš Tomáška.


TASR
Najviac bodov v kraji získala reštaurácia hotela Château Gbeľany.

Gault&Millau dal odporúčania.


Top reštaurácie do 10 eur.

Reštaurácie z bedekra Gault&Millau.


8
SkryťZatvoriť reklamu