SME

Šéfkuchárske reštaurácie: creme de la creme slovenskej gastroscény

Niektorí majitelia si otvorením reštaurácie splnili svoj životný sen. Cítiť to na dobrom jedle, ale aj na starostlivom vzťahu k hosťovi. Na vrchole tejto kategórie stoja prevádzky šéfkuchárov – našťastie už aj slovenských.

Kuchárov s manažérskymi ambíciami sa nerodí veľa. Táto pozícia vyžaduje nielen tvorivé varenie, ale aj riadenie celej kuchyne, personalistickú i papierovú robotu.

Ak sa však predsa len narodil kuchár s „maršálskou palicou“ v torbe, potom skôr či neskôr zatúži po vlastnej reštaurácii. Po mieste, ktorému by vtlačil svoju osobnosť a predstavy. Po zariadení, kde nemusí o správnosti svojho konania presviedčať majiteľov, vadiť sa s nimi, prepočítavať. Keďže je to drahá a zodpovedná záležitosť bez istoty stabilného príjmu, neodhodlá sa k nej veľa slovenských šéfkuchárov. Nedávno takýto krok urobil Jaroslav Židek v prenajatej reštaurácii hotela Albrecht. Šéfkuchár Igor Čehy už od jari víta hostí ako spolumajiteľ modranského Mlynu 108. Labužníkom ich predstavovať netreba...

SkryťVypnúť reklamu

Nezačujete odpoveď „nedá sa“

V tom istom regióne si ale prenajal penzión Harmónia aj šéfkuchár Rastislav Bekeš s manželkou. Pozná ho najmä klientela Vinohradníckeho domu U Šebov v Modre, ktorý mal v prenájme predtým. Tá už na vlastnom jazýčku zacítila rozdiel iného, osobnejšieho prístupu šéfkuchára-majiteľa. Napríklad hosťovi stačilo v záhradke ukázať, ktorú hlávku šalátu si praje k obedu...

Zdá sa, akoby sa tieto zariadenia rodili len v regióne hlavného mesta. Nuž, snažil sa aj o opak - v Starej Ľubovni, odkiaľ pochádza. „Dopyt tam ešte nedozrel. Chcel som priniesť iný charakter reštaurácie – aj s otvorenou kuchyňou a bez obligátnych pirohov, ktoré tam ponúka každé zariadenie. Hostia to však neprijali.“

A tak sa vybral „na západ“ zúročiť svoje 15-ročné skúsenosti z Izraela, Talianska, Veľkej Británie, zo zaoceánskych a riečnych výletných lodí. Tam všade ho naučili, že hosťa si treba ceniť a rozmaznávať. „V šéfkuchárovej reštaurácii sa všetko automaticky krúti okolo spokojnosti hosťa a neexistuje odpoveď: nedá sa. Aby sa mali deti kde v Harmónii vyblázniť, vybudovali sme ihrisko a objednali zvieratá do minizoo. Aby sme mali čerstvé suroviny do kuchyne, skultivovali sme záhradu, pridali skleníky a do rybníčka sme šupli pstruhy. Aby sme sa mohli plne venovať účastníkom firemných podujatí a ubytovaným návštevníkom, rozhodli sme sa oželieť možný zisk a reštauráciu koncipovať iba ako rezervačnú.“

SkryťVypnúť reklamu

Budú sa vám venovať

Predovšetkým na rezervačnom princípe pracuje aj TOP Restaurant v Žiline. „Verejná mienka nie je takémuto konceptu naklonená. Ľudia si radšej predstavujú reštauráciu ako „odnevidím donevidím“. Viedol som aj takú, s vekom však asi prichádza túžba po väčšom pokoji a po kvalite. Dnes už chcem variť iba pre labužníkov, ktorí si prídu jedlo vychutnať a „zažiť“. Šesť až osem ľudí naraz bohato postačí. Pri degustačných večerách sa môžem s jedlom pohrať, poviem hosťom o ňom veci, ktoré doteraz nepočul, predstavím neznáme suroviny, zoznámim ho s gastronómiou krajiny, z ktorej jedlá pochádzajú... Je to vlastne zábava a radosť pre obe strany.“

Domácky vzťah s hosťom je dôvod, prečo aj Afrodita v Čerenianskom zámku dlhé roky ostávala zatvorená, keď mal šéfkuchár Marián Filo iné povinnosti. Vždy zdôrazňoval, že mu viac záleží na dobrom mene než na stovkách vo vrecku. Svoj sen o vlastnej reštaurácii spriadal počas práce v nemeckom rodinnom hoteli pri Bodenskom jazere. Keď sa obzrie späť, musí vraj Slovensko pochváliť. „Nemecký štandard sme tu už prekročili. Keďže som tam pracoval, tak viem, že nejaká výnimočná ústretovosť a pozornosti hosťom nie sú celkom bežné. Je to možno tým, že služby i cestovný ruch tam dosiahli určitú úroveň a už nepotrebujú bojovať o klienta. Slovensko má zlepšovaním služieb - často iba úsmevom a dobrou náladou - šance predstihnúť Nemecko a možno aj Rakúsko. Pokiaľ ide napríklad o gastronómiu, tak niektoré reštaurácie a vinárstva už zahraničie aj predstihli, napriek jeho štyridsaťročnému náskoku,“ myslí si M. Filo.

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapia vás „pozornosťou podniku“

Celkom iný prístup – teda tradične otvorenú reštauráciu – zvolil Miroslav Heredoš, ktorý sa po skúsenostiach v bratislavskom Liviane, gastrodome LemonTree i žilinskom boutique hoteli Dubná skala rozhodol pre šéfkuchárstvo a spolumajiteľstvo v Va Bene v bratislavskom hoteli Blue. Neveľká, no o to útulnejšia reštaurácia s kaviarenskou časťou i terasou zapĺňa na mape gastrobiznisu najbelšie miesto. „Veľmi tu chýbajú reštaurácie do 35 stoličiek, kde sa hosť cíti ako doma. Na rozdiel od anonymného prostredia veľkých prevádzok, v ktorých rutinne súkajú jedlá ako na bežiacom páse. A presne tak isto pristupujú aj k návštevníkovi.“ Šéfkuchárska reštaurácia ale neznamená iba pozdrav a úctu. Miroslav Heredoš sa môže slobodne rozhodnúť, že ponúkne pozornosť podniku – víno, predjedlo, dezert. „Koľkokrát ide o drobnosť, čo nás veľa nestojí, ale hosť si to zapamätá viac než celé stolovanie.“ Takýmto zdanlivo neekonomickým smerom – napokon však s veľkým efektom – dokáže rozmýšľať spravidla len šéfkuchár – majiteľ. Ten inak pristupuje aj k výberu personálu. „Prácu v kuchyni považujem za celodennú aktivitu, pretože ma nesmierne baví a zaujíma. A takto sa pozerám aj na ľudí, ktorí so mnou pracujú, či už sú to kuchári, alebo čašníci. Musia robiť s plným nasadením a láskou.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako ju spoznáte?

Sotva vojdete dnu, už vás víta chlap v rondone a kuchárskej čiapke. Srdečne pozdraví, možno aj ruku podá, usadí. Celý čas máte pocit, akoby vás omylom zaradil medzi VIP klientov. „Všetko je v poriadku? Ako vám chutilo? Čo môžeme ešte ponúknuť, dnes sa vynikajúco vydarilo... kúpili sme čerstvé... Tešíme sa z vašej návštevy, len opäť príďte a pekný zvyšok dňa!“ Odchádzate výborne najedení, spokojní, v priateľskej nálade a možno ešte hryzkáte pralinku, čo vám tam ponúkli ako pozornosť podniku. A vravíte si, že už nikdy nevojdete do reštaurácie, čo by nebola takáto istá – teda šéfkuchárova.


Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 311
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 421
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 238
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 268
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 893
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 413
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prácu šéfkuchára berie zároveň ako svoje hobby.

Život v zahraničí mu je prirodzenejší.


Michal Kordoš sa momentálne venuje kurzom varenia a pop-upom.

Varil v michelinských reštauráciách.


22

Hľadáte jedinečné gastronomické zážitky? Objavte výnimočné reštaurácie, ktoré ponúkajú nezabudnuteľné špeciality.


Peter Slačka v januári začal variť pre bistro Jolk.

Varil aj v michelinskej reštaurácii.


11
SkryťZatvoriť reklamu