SME

Vo vodke novej generácie už vyrástla celá záhrada

Barmani nedajú na vodku dopustiť: je ideálnym základom koktailov. Málokto ju totiž v súčasnosti kvôli tej „nijakej“ chuti pije samotnú. A tak výrobcovia utvorili samostatnú kategóriu – vodky s príchuťami.

Whisky so smotanou, rum s kokosom. Len tá vodka bola stále rovnaká. A tak v roku 1986 vo švédskej Absolut namiešali „pepparku“ s príchuťou chilli. Konzumenti aj barmani ju prijali s takým nadšením, že o dva roky prišli „miešači“ na trh s citrónovou vodkou – až do dnešných dní svetovo najpredávanejšou. Vytvorenie novej kategórie sa zapáčilo aj ich susedom a čoskoro osviežila vodkovú ponuku aj Finlandia – chuťou typickej severskej brusnice.

Tajomstvá za bezfarebnou chuťou

Vodka sa dá pripraviť z rôznych surovín – obilia, zemiakov, cukrovej repy, hrozna, sóje... Potrebuje len dostatok škrobu a cukru. Výrobcovia sa zvyknú chváliť kvalitou suroviny, z ktorej sa vyrába, zvláštnosťou vody z ľadovcov, horských bystríc a artézskych studní i látkami a spôsobmi, ktorými sa pôvodná kašovitá hmota čistí a filtruje. Pri klasických ruských vodkách sa používa napríklad aj glej z jeseterov, vaječný bielok, mlieko a neskôr pri filtrácii prichádza na rad drevené uhlie, piesok . Napriek tomu, že vodka sa považuje za nápoj neutrálnej chuti a vône, všetky použité suroviny a pomôcky jej dávajú svoju osobitosť. V dnešnom čase intenzívnych chutí a prevahy „sladkosti“, ktorá útočí najmä na mladú generáciu, nie je ale neutrálny nápoj dostatočným lákadlom. Aj preto sa vodka s príchuťami už pred niekoľkými rokmi stala najrýchlejšie rastúcou kategóriou alkoholu vo svete.

SkryťVypnúť reklamu

Hľadanie ovocia „v kope sena“

Vodku s príchuťou v súčasnosti mieša aj väčšina lokálnych liehovinárov. Napríklad, Božkov ju nedávno doplnil arómou ostružiny a brusníc. Amundsen sa spoľahol na čerešňu, melón, či slivku. Metóda pokus-omyl. Niečo sa skrátka ujme, niečo stiahnu z výroby.

Svetové značky na to ale idú cez ucelenú marketingovú politiku, predovšetkým však dbajú na kvalitu. Dosiahnu ju sa spravidla pridaním čerstvého ovocia. Fíni to v názve zdôrazňujú slovíčkom fusion. Podľa porotkyne súťaže Absolut Invite Lenky Bačkovej trvá výrobcovi niekoľko rokov, kým vyberie novú príchuť. Skúma možnosti, spotrebiteľské chute, hľadá najatraktívnejšiu príchuť ako ihlu v pomyselnej kope sena a potom zase producenta najlepších odrôd.

V rôznych končinách sveta vládnu rôzne chute, a tak, absolutku s broskyňou na slovenskom trhu nenájdete, zato sa tu dobre ujala vanilková, malinová, mandarínková či hrušková. Fínsky producent tu zase nepredáva wildberry či redberry, ktoré boli namiešané na mieru amerického a poľského jazýčka. Za veľkou mlákou dokonca najpredávanejšia vodka Smirnoff ponúka aj vodku s príchuťou šľahačky alebo s príchuťou penových marshmallows.

SkryťVypnúť reklamu

Citrusy sú vlajkovou loďou

Citrusové plody sa na dlhé obdobie stali kráľom príchutí v celom nápojovom priemysle. Dodnes neprekonaný úspech zožala citrónová vodka zo švédskeho Ahusu, ku ktorej neskôr pridali aj mandarínkovú. Na citrón a pomaranč vsadili aj v poľskom Belvedere, Finlandia namiešala limetkovú a neskôr grapefruitovú vodku. Tú dokonca odborníci pred šiestimi rokmi ocenili aj dvojnásobnou zlatou medailou na prestížnej World Spirit Competition v San Francisco. O rok neskôr sa stala víťazom v kategórii ochutených vodiek aj na súťaži Vodka Masters, ktorú vyhlasuje americký časopis Spirit Business. Ochutené vodky si obľúbili aj v krajinách, kde ju už po stáročia pijú čistú, teda v Rusku a Poľsku. Aj to bol signál, aby sa sklepmajstri pustili v minulom roku do miešania ďalšej príchute - tentoraz tangerinkovej.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá skupina najlepšie predávaných príchutí pochádza z lesa. Ide o fínske brusnice, švédske maliny a čierne ríbezle oboch distilériek.

Prichucovanie začína byť veda

Zdá sa, že ovocie jednoznačných, výraznejších chutí výrobcovia už vyčerpali. A tak sa k slovu dostáva kombinovanie. Švédi si to vyskúšali s jablkom a zázvorom pod názvom orient Apple. V posledných mesiacoch testujú slovenskí barmani predovšetkým vhodnosť vodky wild tea z čínskeho oolong čaju, nazývaného čierny drak a kvetov bazy čiernej. Toto spojenie vraj majstri výrobného miešania zvolili kvôli prirodzenej sladkosti, ktorá im dovolila nepoužiť žiaden cukor či iné dodatočné sladidlo.

„Barman pri takýchto liehovinách najviac ocení, keď svieža, nenásilná chuť dáva jasne najavo, že stále nejde o likér ale ovocnú vodku.,“ hovorí jeden z najlepších slovenských bartendrov a barmanažérov Ľuboš Rácz z nitrianskeho Záhir coffee & drinks. „Bez toho, aby som niekde vyhľadával receptúry, sa mi hodí s colou a limetkovou šťavou ako cuba libre. Ale viem si ju predstaviť s ananásovým džúsom, zázvorovým alebo brusnicovým nápojom; v cosmopolitane, gimlete, nápoji typu sour, higball či fizz.“

SkryťVypnúť reklamu

Švédski barmani, ktorí skúšali novú vodku ako prví, sa vyslovili aj za spojenie s čajom, medom, mätou a dokonca so suchým bielym vínom.

Inšpirácie z divej prírody

  • Angličania a Američania sa pri známej poľskej zubrówke zo 17. storočia nemôžu pomýliť. Vravia jej totiž „bison vodka“, takže tam fľašu určite nezaradia medzi likéry. Steblá tomkovice vonnej sa pred použitím sušia, do fliaš sa vkladajú len rovnako dlhé a sfarbené kúsky.
  • Pred troma rokmi obohatila slovenský trh ruská vodka Zelenaja marka s chuťou sibírskej borovice podobnej našej limbe. Domáci ju volajú keder.
  • Značka Puschkin od nemeckého Berentzenu siahla za sibírskym koreňom, vo vodkách využíva aj kofeín a taurín.

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 421
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 109
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 774
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 445
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 148
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 895
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 209
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu