Pór nazývajú aj špargľou chudoby

Muž, na ktorého pokyn sa údajne Rím ocitol v plameňoch – cisár Nero, pór miloval. Pretože sa považoval za skvelého speváka a rečníka, veril, že jedlá z póru posilnia jeho často namáhané hlasivky.

Vraj aj krátko predtým, než sa nechal inšpirovať horiacim mestom, skonzumoval Nero väčšie množstvo póru. Iste aj preto Nera nazývali jeho súčasníci póro žrútom.

Dobré vlastnosti póru poznali teda ľudia už v časoch antiky, ba aj neskôr začali túto zeleninu nazývať špargľa chudoby. Pór bol vždy lacný a rástol v záhradách bez väčších problémov.

Čo obsahuje?

• Vysoký obsah karotenoidov, ktoré podporujú rast a správy vývoj najmä detských organizmov

• Ochraňuje pred šeroslepotou a tvorí základ pre tvorbu očného farbiva

• Vitamíny C a E chránia organizmus človeka pred voľnými radikálmi a bránia vzniku rakovinového bujnenia.

• Obsahuje aj thiamín, ktorý je dôležitý pre správnu funkciu srdca, nervov a obnovuje tkanivá.

• Zlepšuje náladu a pamäť

• Pôsobí proti nadúvaniu, žlčovým kameňom a nechutenstvu.

• Podobne, ako cibuľa a cesnak, má antiseptické vlastnosti a obraňuje srdce a tepny pred artériosklerózou

• Pórový čaj pomáha pri nevoľnosti či hnačke

• Pórový sirup je zasa účinným prostriedkom pri pľúcnych infekciách.

Odkiaľ prišiel

Liečivá zelenina si do strednej Európy našla cestu z Prednej Ázie. Vypestovali ju z divého druhu, jej domovom bola čoskoro južná Európa, ale aj Anglicko a Perzia. Starí Gréci a Rimania považovali pór za výborný prostriedok proti otrave alkoholom. Pretože obsahuje aj selén, posilňuje imunitný systém a najmä v zime zvyšuje odolnosť voči chrípke. Pestovali ho v záhradách, ktoré nazývali porrinae. Je zaujímavosťou, že sa pór na viacerých miestach spomína aj v Starom zákone.

Diétna zelenina

Vzhľadom nato, že pór neobsahuje veľa cukrov ani tukov, vyhovuje najmä pri diétnom stravovaní. Má dostatok vlákniny aj pektínu a preto účinne dokáže potláčať hlad a dodávať pocit plnosti. Aj preto sa v súčasnosti stal súčasťou mnohých šalátov, polievok, nákypov a slaných koláčikov.

O kombináciách

V spojení so zelerom pór podporuje tráviace procesy v tele človeka a pomáha čistiť črevá. Vedno s cesnakom je liekom prevencie. Obe tieto zeleniny majú dostatok draslíka a preto dokážu znižovať hladinu zlého cholesterolu a zvyšovať hladinu dobrého cholesterolu. Ich pravidelná konzumácia znižuje nebezpečenstvo vzniku rakoviny hrubého čreva a aj prostaty. Pór však preventívne pôsobí pri chorobách žíl, bráni tvorbe krvných zrazenín a odporúča sa ľuďom, ktorí trpia na reumu a dnu.

Kto ho nesmie

Pretože táto zelenina obsahuje väčšie množstvo solí kyseliny šťaveľovej, mali by sa jej vystríhať ľudia, ktorí bojujú s ochoreniami žlčníka a obličiek. Ak sa však rozhodnete zaradiť pór medzi „svoje“ zeleniny, využívajte aj jeho zelenú časť. Najlepšie je vyťažiť z neho čo najviac a konzumovať ho v surovom stave. Hoci v USA a vo Veľkej Británii pór považujú iba za zeleninu, v labužníckom Francúzsku ho hodnotia aj ako koreninu, ktorá pokrmom dodá jedinečnú chuť.


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Boli ste sa už niekedy najesť v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to

Aj v priemyselnej zóne sa dá nájsť výborné miesto na večeru.

Staré Dobré Mexiko v Prešove: Už rozumieme prečo východniari chvália Šariš

Myslím, že naša premiéra v Prešove dopadla úspešne.

Piano Club v Prievidzi: Plzeň s kuracími dinosaurami

Aj v Prievidzi dostanete nefiltrovanú Plzeň z tanku. Stojí za to.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop