Ako išla írska smotana do sveta

Írsky hospodársky zázrak v poslednom čase síce vyšumel, ale istý írsky výrobok, známy pod názvom Baileys, robí tejto krajine stále skvelé meno. Za zhruba 40 rokov od jeho zrodu sa stal najpredávanejším likérom na svete.

Jemný krémový likér Baileys dlho prezentovali Íri ako súčasť svojho svetom obdivovaného ekonomického vzostupu, ktorý sa im podarilo dosiahnuť po vstupe krajiny do Európskej únie. Z jednej z najchudobnejších krajín Európy, odkiaľ celé stáročia utekali ľudia za prácou do sveta, sa stal ekonomický tiger. V súčasnosti má síce krajina vážne ekonomické problémy, ale púť Baileys do sveta už pravdepodobne nik tak skoro nezastaví.

Dali tam to, čoho mali najviac

Baileys sa zrodil pred zhruba štyridsiatimi rokmi. Čože je to z pohľadu vo svete najznámejších značiek alkoholických nápojov? Veď jeho konkurenti majú za sebou zvyčajne stáročné tradície výroby.

Za otca Baileys, ktorý má dnes vo svete stovky menej i viac úspešných napodobovateľov, sa považuje bývalý riaditeľ likérky Gilbeys of Ireland David Dand. Na prelome 60. a 70. rokov prišiel s myšlienkou, že dieru na trhu likérov treba zaplniť. Skôr než s kolegami pustili do miešania nápoja, stanovil si cieľ, že pôjde o unikátny, jemne chutiaci, nízkoalkoholický nápoj z prírodných surovín. A k tomu ako hrdý Ír pridal, že musí ísť o originálne írske komponenty.

V krajine, kde sa vďaka nekonečným zeleným pasienkom takmer všetci farmári venujú chovu kráv, sa priam núkalo, aby základom likéru bola predovšetkým čerstvá smotana. K tomu bol po ruke ďalší typický írsky produkt – primerane vyzretá whiskey, ktorá mnohým obyvateľom tejto krajiny v histórii tak často pomáhala prekonávať životné nástrahy. Keď k tomu primiešali ešte jemný lieh a prírodné príchute, nový produkt bol na svete.

Aby sa smotana nezrážala

Pravdaže, nebolo to také jednoduché, ako sa zdá. Než sa dopracovali k želateľnej jemnosti (obsah alkoholu je 17 %), trvalo to celých päť rokov. D. Dand iste vtedy ani len netušil, o aký svetový úspech pôjde. Likér dostal názov Original Irish Cream, čo je slovná hračka. Dá sa to preložiť ako originálny írsky krém alebo aj smotana.

Tvorca receptu tvrdí, že práve použitie čerstvej smotany im narobilo najviac starosti. Museli vymyslieť takú technológiu, aby sa pridaním alkoholu nezrážala. Keďže obsah alkoholu je minimálny, museli prísť aj na to, ako dosiahnuť, aby sa likér po otvorení fľaše rýchlo nekazil. Podarilo sa to. Výrobca dáva v súčasnosti záruku, že likér je rovnako chutný aj tri roky po otvorení.

Súčasným vlastníkom značka Baileys je spoločnosť Diageo, ktorá patrí medzi svetových lídrov predávajúcich prémiové alkoholické nápoje. Medzi ne patria whisky ako J&B a Johnny Walker, džin Tanqueray Gin, vodka Smirnoff, rum Captain Morgan, tequila Cuervo, ale aj pivo Guinness a rôzne druhy kvalitných vín. Hoci na samotnej výrobe Baileys vo fabrikách v Dubline a Belfaste sa podieľa len 350 ľudí, v skutočnosti je ich oveľa viac. Okrem stovák farmárov dodávajúcich kvalitné mlieko (ročne je to 275 mil. litrov) na smotanu a výrobcov whiskey sú to predovšetkým díleri v jednotlivých krajinách.

Postupom rokov pribúdajú aj rôzne ochutené varianty Baileys, ako napríklad orieškový karamelový, či mätovo-čokoládový. Ba od roku 2010 ponúkajú aj nealkoholický.

Pod kontrolou írskeho výrobcu

Príbeh Baileys je od začiatku nielen o vydarenej chuti likéru ale aj o ukážkovom marketingu. Dôkazom toho je, že za štyridsať rokov od uvedenia tejto značky predávajú ročne vyše 60 miliónov fliaš a likér dostať už vo vyše 180 krajinách. A majitelia firmy veria, že do konca tohto desaťročia sa jeho produkcia vyšplhá na desať miliónov fliaš.

Aj pod úspešný marketing sa podpísal otec Baileys D. Dand. Pochopil, že bez investícií do propagácie sa značka nemá šancu nepresadiť. A tak už v prvom roku produkcie dali na uvádzanie výrobku na trh, medzi čo patrili najmä ochutnávky potenciálnymi konzumentmi, 15 000 libier, čo bola viac ako tretina hodnoty vtedajšej produkcie.

Výsledok? Tento likér je v súčasnosti siedmou najpredávanejšou prémiovou značkou alkoholu a najpredávanejším likérom na svete. Marketing je postavený najmä na úzkej spolupráci s exkluzívnymi predajcami v jednotlivých krajinách, avšak kontrola propagačných aktivít i distribučný kanál bol vždy v rukách írskeho výrobcu.

Za jeden z najúspešnejších marketingových ťahov sa považuje kampaň Baileys over Ice (Baileys na ľade) či predstavenie likéru ako vhodnej zložky koktejlov či írskej kávy. Spojitosť s ľadom bola dôvodom, prečo firma päť rokov sponzorovala všetky európske i svetové majstrovstvá v krasokorčuľovaní. V súčasnosti dávajú ročne do reklamy zhruba 40 mil. eur.


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Boli ste sa už niekedy najesť v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to

Aj v priemyselnej zóne sa dá nájsť výborné miesto na večeru.

Staré Dobré Mexiko v Prešove: Už rozumieme prečo východniari chvália Šariš

Myslím, že naša premiéra v Prešove dopadla úspešne.

Piano Club v Prievidzi: Plzeň s kuracími dinosaurami

Aj v Prievidzi dostanete nefiltrovanú Plzeň z tanku. Stojí za to.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop