Ako išla írska smotana do sveta

Írsky hospodársky zázrak v poslednom čase síce vyšumel, ale istý írsky výrobok, známy pod názvom Baileys, robí tejto krajine stále skvelé meno. Za zhruba 40 rokov od jeho zrodu sa stal najpredávanejším likérom na svete.

Jemný krémový likér Baileys dlho prezentovali Íri ako súčasť svojho svetom obdivovaného ekonomického vzostupu, ktorý sa im podarilo dosiahnuť po vstupe krajiny do Európskej únie. Z jednej z najchudobnejších krajín Európy, odkiaľ celé stáročia utekali ľudia za prácou do sveta, sa stal ekonomický tiger. V súčasnosti má síce krajina vážne ekonomické problémy, ale púť Baileys do sveta už pravdepodobne nik tak skoro nezastaví.

Dali tam to, čoho mali najviac

Baileys sa zrodil pred zhruba štyridsiatimi rokmi. Čože je to z pohľadu vo svete najznámejších značiek alkoholických nápojov? Veď jeho konkurenti majú za sebou zvyčajne stáročné tradície výroby.

Za otca Baileys, ktorý má dnes vo svete stovky menej i viac úspešných napodobovateľov, sa považuje bývalý riaditeľ likérky Gilbeys of Ireland David Dand. Na prelome 60. a 70. rokov prišiel s myšlienkou, že dieru na trhu likérov treba zaplniť. Skôr než s kolegami pustili do miešania nápoja, stanovil si cieľ, že pôjde o unikátny, jemne chutiaci, nízkoalkoholický nápoj z prírodných surovín. A k tomu ako hrdý Ír pridal, že musí ísť o originálne írske komponenty.

V krajine, kde sa vďaka nekonečným zeleným pasienkom takmer všetci farmári venujú chovu kráv, sa priam núkalo, aby základom likéru bola predovšetkým čerstvá smotana. K tomu bol po ruke ďalší typický írsky produkt – primerane vyzretá whiskey, ktorá mnohým obyvateľom tejto krajiny v histórii tak často pomáhala prekonávať životné nástrahy. Keď k tomu primiešali ešte jemný lieh a prírodné príchute, nový produkt bol na svete.

Aby sa smotana nezrážala

Pravdaže, nebolo to také jednoduché, ako sa zdá. Než sa dopracovali k želateľnej jemnosti (obsah alkoholu je 17 %), trvalo to celých päť rokov. D. Dand iste vtedy ani len netušil, o aký svetový úspech pôjde. Likér dostal názov Original Irish Cream, čo je slovná hračka. Dá sa to preložiť ako originálny írsky krém alebo aj smotana.

Tvorca receptu tvrdí, že práve použitie čerstvej smotany im narobilo najviac starosti. Museli vymyslieť takú technológiu, aby sa pridaním alkoholu nezrážala. Keďže obsah alkoholu je minimálny, museli prísť aj na to, ako dosiahnuť, aby sa likér po otvorení fľaše rýchlo nekazil. Podarilo sa to. Výrobca dáva v súčasnosti záruku, že likér je rovnako chutný aj tri roky po otvorení.

Súčasným vlastníkom značka Baileys je spoločnosť Diageo, ktorá patrí medzi svetových lídrov predávajúcich prémiové alkoholické nápoje. Medzi ne patria whisky ako J&B a Johnny Walker, džin Tanqueray Gin, vodka Smirnoff, rum Captain Morgan, tequila Cuervo, ale aj pivo Guinness a rôzne druhy kvalitných vín. Hoci na samotnej výrobe Baileys vo fabrikách v Dubline a Belfaste sa podieľa len 350 ľudí, v skutočnosti je ich oveľa viac. Okrem stovák farmárov dodávajúcich kvalitné mlieko (ročne je to 275 mil. litrov) na smotanu a výrobcov whiskey sú to predovšetkým díleri v jednotlivých krajinách.

Postupom rokov pribúdajú aj rôzne ochutené varianty Baileys, ako napríklad orieškový karamelový, či mätovo-čokoládový. Ba od roku 2010 ponúkajú aj nealkoholický.

Pod kontrolou írskeho výrobcu

Príbeh Baileys je od začiatku nielen o vydarenej chuti likéru ale aj o ukážkovom marketingu. Dôkazom toho je, že za štyridsať rokov od uvedenia tejto značky predávajú ročne vyše 60 miliónov fliaš a likér dostať už vo vyše 180 krajinách. A majitelia firmy veria, že do konca tohto desaťročia sa jeho produkcia vyšplhá na desať miliónov fliaš.

Aj pod úspešný marketing sa podpísal otec Baileys D. Dand. Pochopil, že bez investícií do propagácie sa značka nemá šancu nepresadiť. A tak už v prvom roku produkcie dali na uvádzanie výrobku na trh, medzi čo patrili najmä ochutnávky potenciálnymi konzumentmi, 15 000 libier, čo bola viac ako tretina hodnoty vtedajšej produkcie.

Výsledok? Tento likér je v súčasnosti siedmou najpredávanejšou prémiovou značkou alkoholu a najpredávanejším likérom na svete. Marketing je postavený najmä na úzkej spolupráci s exkluzívnymi predajcami v jednotlivých krajinách, avšak kontrola propagačných aktivít i distribučný kanál bol vždy v rukách írskeho výrobcu.

Za jeden z najúspešnejších marketingových ťahov sa považuje kampaň Baileys over Ice (Baileys na ľade) či predstavenie likéru ako vhodnej zložky koktejlov či írskej kávy. Spojitosť s ľadom bola dôvodom, prečo firma päť rokov sponzorovala všetky európske i svetové majstrovstvá v krasokorčuľovaní. V súčasnosti dávajú ročne do reklamy zhruba 40 mil. eur.


          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Šéf polície Gašpar ide do civilu. Saková plánuje väčšie zmeny

          Ministerka Saková predstaví nového šéfa polície v pondelok. Ohlasuje väčšie zmeny.

          DOBRÉ RÁNO

          Dobré ráno: Fico sa už dohaduje s opozíciou. Čo sa deje v koalícii?

          Ako Most povedal, že nepodporí návrh Smeru.

          TECH

          Pozemské deti nemajú na Marse šancu

          Budú kolonizátormi červenej planéty ľudia so zmenenou DNA?

          Neprehliadnite tiež

          Viete, ako chutí dobrá káva?

          Iba 5 - 10 % ľudí, ktorí pijú kávu, sa zaujíma o kávový svet a vidí hodnotu dobrej a kvalitnej kávy. K zvyšovaniu tohto čísla napomáhajú kaviarne s ponukou kvalitných výberových a filtrovaných káv. Dávajú priestor novým pražiarňam a ukazujú ľuďom, ako chutí dobrá káva.

          Na tradičný japonský ramen chodia do Bratislavy aj Japonci z Olomouca

          O tom, čo znamená pravý tradičný japonský ramen, kde si ho môžete dať a či aj Japonec príde na toto typické národné jedlo do bistra v Bratislave, sme sa rozprávali so spolumajiteľom Gonnsuke Ramen Petrom Bohovom.

          Byť šéfkuchárom znamená kvalitne variť, ale aj pracovať so svojím tímom

          Preto sme vyspovedali šéfkuchára NH Bratislava Gate One, Viliama Turčana, ktorý nám porozprával o svojich začiatkoch, ale aj o miestach, ktoré sa stali inšpiráciou jeho kuchyne.

          Chuť Japonska v Žiline? Aj vy máte príležitosť byť jeho súčasťou

          Japonská kuchyňa sa stáva čím ďalej, tým viac obľúbenou kuchyňou po celom svete. Výnimkou nie je ani Slovensko.

          Miesto, kde sa snúbi tradícia, idylická príroda a prvotriedna gastronómia

          Každá dovolenka, ktorú strávime na vysnenom mieste a s ľuďmi, na ktorých nám záleží, je doslovne rozprávková. Zažiť však rozprávku počas dovolenky neponúka každá destinácia.