k ním aj my, milovníci vína.
Dať ochutnávke mladých slovenských vín moderný marketingový šat sa rozhodla vlani bratislavská agentúra PromoLand. Vzorom im bol obrovský, dnes už celosvetový úspech francúzskeho Beaujolais nouveau a v posledných rokoch aj koštovky moravského mladého vína pod názvom Svatomartinské.
Slovenská verzia dostala meno a súčasne aj ochrannú známku Svätokatarínske vína (podľa svojej patrónky) a slogan Máme radi mladé podporený fotografiou Jakuba Klimu. Vzhľadom na teplý a suchý ročník a dvojtýždňový predstih začiatku oberačiek oproti normálu ich tohto roku budeme môcť začať ochutnávať už prvý novembrový pondelok. Vo veľkom však v bratislavskej Starej tržnici 8.-10. novembra 2012 a o týždeň aj u vinárov na Malokarpatskej vínnej ceste.
Podujatie podporila radnica hlavného mesta SR, ktorá chce aj touto formou prispieť k obnove vinárskych tradícii v Bratislave a a jej okolí a prilákaniu nielen domácich ale aj zahraničných návštevníkov. Keďže ide o sviatok, jeho súčasťou bude aj svätenie mladých vín v kaplnke v Primaciálnom paláci. Pre širokú verejnosť bude počas týchto novembrových dní otvorené Vinohradnícke múzeum v Apponyiho paláci.
Ovocné a kvetinové vône
V Starej tržnici i vo vybraných bratislavských a už aj dvoch mimobratislavských vinotékach, baroch, reštauráciách a hoteloch, napríklad UFO na Moste SNP či hoteli Kempinski na Štrbskom plese, sa stretneme iba s vybranými Svätokatarínskymi vínami ročníka 2012. Záujem ponúknuť ich milovníkom tohto moku prejavilo tohto roku 30 výrobcov (o sedem viac ako vlani). O tom, ktoré si kvalitou ochrannú známku (potvrdenú holografickou známkou) zaslúžia, rozhodne odborná porota. Tá už vopred školila záujemcov, ako nové vína na konzumáciu pripraviť.
Tohtoročné mladé biele, ružové i červené vína sú vyrobené z hrozna, ktoré dozrelo na konci augusta alebo začiatkom septembra. Bude s týchto bielych odrôd: Irsai Oliver, Müller Thurgau, Veltlínske červené skoré a Muškát moravský. Novinkou je posledne menovaná odroda, ktorá sa v poslednom čase teší vďaka jej podmanivej aróme veľkej obľube. Ružové vína budú z týchto odrôd: Frankovka modrá, Cabernet Sauvignon, Svätovavrinecké a Modrý portugal. Ochutnávať budeme môcť aj červené z odrôd Frankovka modrá, Svätovavrinecké a Modrý portugal.
Manažér podujatia Svätokatarínske vína Adam Sýkora je súčasne aj skúsený vinár. Sľubuje, že „tohtoročné mladé vína vzhľadom na vývoj ročníka budú v čase, keď sa dostanú na trh, krásne rozvinuté a voňavé s expresívnym prejavom tých najpríťažlivejších ovocných a kvetinových tónov.“
K tomu morka s hubovou plnkou
Keďže k dobrému vína patrí aj dobré jedlo, rozhodli sa organizátori zapojiť do podujatia aj gastronómiu. Úlohu vymyslieť jedlo, ktoré bude pasovať k mladým vínam, dostal šéfkuchár reštaurácie bratislavského hotela Double Tree by Hilton Marcel Ihnačák. Rozhodol sa pre plnenú morku. „Je ženského rodu a hoci ide o kvalitné mäso, predaj na Slovensku dosť zaostáva. Plnku som chcel výraznejšiu, s chuťou Slovenska. A tak som pridal čerstvé huby a nechýbajú ani mandle.“ Plnenú morku budú mať možnosť ochutnať aj návštevníci koštovky v Starej tržnici.