SME
Streda, 27. máj, 2020 | Meniny má IvetaKrížovkyKrížovky

Ani s pizzou nemusíme hrešiť proti zásadám zdravej výživy

I keď pizza nepatrí k pôvodným slovenským jedlám, stihla sa tu udomácniť a teší sa veľkej obľube najmä medzi mládežou. V ponuke sú rôzne druhy, ale ani pri výbere nemusíme zabúdať na zásady zdravej výživy.

Je známe, že základ pizze tvorí cesto, rajčinová omáčka, syr a koreniny (oregano, bazalka). Ďalšie prídavky majú desiatky variantov. Rôzne druhy mäsa, mäsových výrobkov, rýb, morské plody, varené vajcia, rôzne druhy zeleniny, napr. brokolica, špenát, kukurica, artičoky, strukoviny (fazuľa), šampiňóny, pridávajú sa olivy, dokonca existuje pizza s ovocím.

Z celozrnnej múky

Ak si chcete vybrať zdravšiu pizzu, aká by to mala byť? Cesto sa robí zvyčajne z bielej múky, ale ak máte možnosť zvoliť takú, čo je z celozrnnej múky, neváhajte. Získate viac vlákniny, vitamínov a minerálov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ťažko hodnotiť syry. I keď väčšinou obsahujú veľa vápnika, kvôli vysokému obsahu nasýtených tukov a soli by sa mali konzumovať striedmo. Ale bez syra to v prípade pizze akosi nejde. Je to ako keby sme chceli bryndzové halušky bez bryndze.

Druhým základom je rajčinová omáčka. Jej kvalita môže byť rôzna, záleží od úrovne reštaurácie. Niekde používajú polotovary, inde dávajú prednosť vhodne upraveným čerstvým rajčinám. Tie samé o sebe patria medzi obzvlášť zdravé potraviny, napr. vďaka obsahu lykopénu znižujú riziko rakoviny prostaty. Ich preventívny účinok pretrváva aj po tepelnej úprave.

Zelenina kontra mäso

Vhodným kompromisom medzi zdravím a chuťou môže byť variant pizze s vyšším obsahom rastlinných potravín (zelenina, fazuľa) a s menším množstvom syra s nižším obsahom tuku (mozzarela). Čiže nedať si napr. pizzu so štyrmi druhmi syra, ale radšej mexickú bez mäsa (syr, rajčinový základ, paprika, kukurica, fazuľa) alebo vegetariánsku.

Skryť Vypnúť reklamu

Pochopiteľne pri téme „mäso“ kontra „zelenina“ asi tušíte, že odporúčanie sa bude viac nakláňať k zelenine. Čím menej mäsa a čím viac zeleniny, tým lepšie pre zdravie. Zelenina dodá často zanedbávanú vlákninu a rôzne ochranné látky (napr. flavonoidy a iné antioxidanty). Oproti mäsovým výrobkom, ako sú salámy či slanina, je lepšou voľbou kuracie mäso a ešte lepšou ryby s vyšším obsahom omega 3 mastných kyselín (losos, sardinky...).

Z pohľadu zdravia môže byť významnou zložkou olivový olej. Nielen, že je zdravý, ale čiastočne i eliminuje negatívne účinky ostatných tučných zložiek pizze na cievy. Pokiaľ často nekonzumujete rôzne druhy orechov, avokádo, arašidy alebo repkový olej, je možno olivový olej na pizzi váš jediný zdroj zdraviu prospešných mononenasýtených tukov.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké druhy pizze uprednostniť?

  • Najvhodnejšie: vegetariánska, mexická (variant bez mäsa), šampiňónová , s lososom – prevažujúce suroviny: rajčiny, šampiňóny, olivy, kukurica, fazuľa, špenát, brokolica, artičoky, ryby.

  • Najmenej vhodné: sedliacka, bačovská, „štyri druhy syra“, salámová – prevažujúce suroviny: mäsové výrobky, klobása, slanina, tučné syry.

Ak si občas dáte aj pizzu s menej zdravým zložením, zvyčajne to neohrozí vaše zdravie, pokiaľ máte zdravú a vyváženú stravu. Ak však patríte k rizikovej skupine (napr. pri ochorení srdca a ciev, cukrovke a pod.), je potrebné byť radikálnejší a ešte prísnejšie dbať na zásady správnej výživy. Našťastie aj zdravé jedlá si môže človek obľúbiť a môžu mu chutiť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Exminister Robert Kaliňák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dnes nás čaká revolúcia v dobýjaní vesmíru

Práve odštartovali nové vesmírne preteky.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini je na križovatke

Buď má Pellegrini pomery za a proti spočítané, ale je rozhodnutý spáliť za sebou mosty.

Peter Schutz
Členovia misie Demo-2 Robert Behnken (vľavo) a Douglas Hurleys pri prípravách na stredajší let. Budú prví astronauti, ktorí poletia v komerčnej vesmírnej lodi.