Steak či losos?

Len máloktoré jedlo sa počas svojho života, kým ešte jedlom nebolo, spája s takými vznešenými vlastnosťami ako práve losos.

Hovorí sa, že len živá ryba pláva proti prúdu. U tejto ryby to však platí obzvlášť, pretože je dokonca schopná vyskočiť do výšky a prekonať určitú prekážku – napr. malý vodopád. Je to jeden z najúžasnejších zázrakov prírody. Pravda, toto všetko sa týka iba rýb žijúcich vo voľnej prírode.

Nenasýtené kontra nenasýtené

Samozrejme na tanieri už toho veľa losos nenaskáče, zato však môže oveľa dlhšie a vyššie „skákať“ jeho konzument. Nie že by po jeho zjedení nejakým zázračným mystickým spôsobom prešli vlastnosti tejto ryby na toho, kto ju zjedol. Oproti iným druhom mäsa, napríklad aj v porovnaní s kvalitným hovädzím steakom, má však niektoré veľké prednosti,

V čom je rozdiel? Zrejme tá najväčšia prednosť spočíva v rozdielnom druhu tuku. Kým väčšina ostatných druhov mäsa (bravčové, hovädzie...) obsahuje hlavne tuk nasýtený, ryby vo všeobecnosti obsahujú prevažne nenasýtený druh, podobne ako väčšina rastlín.

Jedno z odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) vo výžive je práve posun spotreby tukov od nasýtených k nenasýteným. Toto je dôležité hlavne kvôli zníženiu rizika srdcovo – cievnych ochorení, ktoré aj na Slovensku patria v príčinách úmrtí na prvé miesta.

Okrem toho sa v súvislosti s rybami spomínajú omega 3 mastné kyseliny. Nie všetky ryby však tento druh tuku obsahujú v rovnakom množstve. Napríklad v prípade čoraz populárnejšieho pangasia je ich obsah minimálny. Losos patrí z rýb medzi najlepšie zdroje omega 3 mastných kyselín. Má ich priemerne 1 600 mg/100 g.

Význam omega 3 mastných kyselín pre zdravie:

  • môžu znižovať zrážanlivosť krvi a krvný tlak

  • lokovať zápalové procesy, zmierňovať bolesti, zápaly a opuchy

  • zvýšiť hladinu „dobrého“ cholesterolu (HDL)

  • zabraňovať usadzovaniu cholesterolu v cievach, znížiť hladinu triglyceridov a LDL cholesterolu

  • mierniť depresie a psychické problémy

  • sú dôležité pre vývoj mozgu a očí plodu

Namiesto steaku

V rastlinných potravinách sa omega 3 mastné kyseliny nachádzajú v inej forme (forma ALA), z ktorej si ich organizmus tvorí na potrebnú formu (EPA a DHA) tzv. retrokonverziou. Dobrým zdrojom ALA je napr. ľanové semeno, tofu, vlašské orechy a špenát.

Na záver: možno by sme našli i zdravšie potraviny ako je losos, pri voľbe medzi hovädzím steakom a lososom však určite urobíme dobre, ak dáme prednosť rybe. Okrem toho vlastnosti lososa počas jeho života môžu byť inšpiráciou aj pre nás: plávajme proti prúdu a prekonávajme prekážky

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Logo, ktorým sa ĽSNS chcela dištancovať od fašizmu, strane nezapísali

Nový symbol začala ĽSNS používať začiatkom minulého roka.

Poškodený billboard ĽSNS.
Poslanec Jaroslav Paška (SNS) po skončení rokovania poslaneckého grémia
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Zelené mozgy nahradia chladnokrvní terminátori

Zelené mozgy nahradia chladnokrvní terminátori.

Okrem detských hračiek sa v Rusku vyvíjajú aj naozajstné sofistikované zbrane.

Neprehliadnite tiež

Je výberová káva vždy zárukou úspechu?

Káva je rituál, láska, závislosť, náboženstvo a zodpovednosť. Tieto hodnoty určite zdieľa každý, kto sa čo i len trochu zaujíma o tento všeliek.

Desať receptov na najlepšie zimné dezerty s medom

Koláče, zákusky aj drobné pečivo.

Čokoládová marlenka
Špagety. Varíte ich správne?

Hostinec U Iváka je záhorská istota

Bez nadsádzky sa dá povedať, že v Hostinci u Iváka sa písali dejiny Záhorskej Bystrice. Veď od roku 1928, kedy ho manželia Štefan a Paula Ivákovci otvorili, nebolo v obci vážnejšej udalosti, ktorá by s týmto miestom nebola nejako spojená. Na to sa usilujú nadviazať aj noví prevádzkovatelia.

Zámocká palacinkáreň – Miesto, kde sa mení obyčajné na neobyčajné

Zámocká palacinkáreň je miesto, kde na Vás čakajú jedninečné palacinky, príjemná obsluha a posedenie s nádychom zámockej histórie.