Steak či losos?

Len máloktoré jedlo sa počas svojho života, kým ešte jedlom nebolo, spája s takými vznešenými vlastnosťami ako práve losos.

Hovorí sa, že len živá ryba pláva proti prúdu. U tejto ryby to však platí obzvlášť, pretože je dokonca schopná vyskočiť do výšky a prekonať určitú prekážku – napr. malý vodopád. Je to jeden z najúžasnejších zázrakov prírody. Pravda, toto všetko sa týka iba rýb žijúcich vo voľnej prírode.

Nenasýtené kontra nenasýtené

Samozrejme na tanieri už toho veľa losos nenaskáče, zato však môže oveľa dlhšie a vyššie „skákať“ jeho konzument. Nie že by po jeho zjedení nejakým zázračným mystickým spôsobom prešli vlastnosti tejto ryby na toho, kto ju zjedol. Oproti iným druhom mäsa, napríklad aj v porovnaní s kvalitným hovädzím steakom, má však niektoré veľké prednosti,

V čom je rozdiel? Zrejme tá najväčšia prednosť spočíva v rozdielnom druhu tuku. Kým väčšina ostatných druhov mäsa (bravčové, hovädzie...) obsahuje hlavne tuk nasýtený, ryby vo všeobecnosti obsahujú prevažne nenasýtený druh, podobne ako väčšina rastlín.

Jedno z odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) vo výžive je práve posun spotreby tukov od nasýtených k nenasýteným. Toto je dôležité hlavne kvôli zníženiu rizika srdcovo – cievnych ochorení, ktoré aj na Slovensku patria v príčinách úmrtí na prvé miesta.

Okrem toho sa v súvislosti s rybami spomínajú omega 3 mastné kyseliny. Nie všetky ryby však tento druh tuku obsahujú v rovnakom množstve. Napríklad v prípade čoraz populárnejšieho pangasia je ich obsah minimálny. Losos patrí z rýb medzi najlepšie zdroje omega 3 mastných kyselín. Má ich priemerne 1 600 mg/100 g.

Význam omega 3 mastných kyselín pre zdravie:

  • môžu znižovať zrážanlivosť krvi a krvný tlak

  • lokovať zápalové procesy, zmierňovať bolesti, zápaly a opuchy

  • zvýšiť hladinu „dobrého“ cholesterolu (HDL)

  • zabraňovať usadzovaniu cholesterolu v cievach, znížiť hladinu triglyceridov a LDL cholesterolu

  • mierniť depresie a psychické problémy

  • sú dôležité pre vývoj mozgu a očí plodu

Namiesto steaku

V rastlinných potravinách sa omega 3 mastné kyseliny nachádzajú v inej forme (forma ALA), z ktorej si ich organizmus tvorí na potrebnú formu (EPA a DHA) tzv. retrokonverziou. Dobrým zdrojom ALA je napr. ľanové semeno, tofu, vlašské orechy a špenát.

Na záver: možno by sme našli i zdravšie potraviny ako je losos, pri voľbe medzi hovädzím steakom a lososom však určite urobíme dobre, ak dáme prednosť rybe. Okrem toho vlastnosti lososa počas jeho života môžu byť inšpiráciou aj pre nás: plávajme proti prúdu a prekonávajme prekážky

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Slovensko bude chutiť gurmánskymi špecialitami

Od 15. januára do 25. februára môžete prostredníctvom šiesteho ročníka Zimného festivalu jedla ochutnať Slovensko. Účastníci sa stanú gurmánmi v 37 reštauráciách vo všetkých krajoch po celom Slovensku.

Gurmánsky zážitok pre každého už šiesty rok

Najlepšie reštaurácie Slovenska opäť na Zimnom festivale jedla 2018.

Už ste skúsili Chilteco street food v Žiline ?

Pod taktovkou mexickej kuchyne jedlá spievajú farebnosťou, pikantnosťou a exotikou.

Zelená káva na chudnutie. Mýtus alebo fakt?

Zelená káva zažívala svoju najväčšiu slávu hlavne tak dva -tri roky dozadu a to prevažne v spojení s chudnutím.

Aj vynikajúcou kávou sa dá podporiť dobrá vec

V multižánrovej kaviarni HalmiSpace v Košiciach vyberajú pre svojich zákazníkov vždy tú najlepšiu kávu.