SME
Streda, 29. január, 2020 | Meniny má Gašpar

Sacharidy - zlepšujú náladu a chránia pred obezitou

Patríte k ľuďom, ktorí sú náchylní na stres? V tom prípade máte oveľa vyššie riziko nedostatku sérotonínu v mozgu. Sacharidy však dokážu tento nedostatok v stresových situáciách spoľahlivo vyrovnať.

Nízky príjem sacharidov je mimoriadne škodlivý tiež pre ľudí, ktorí sa v strese prejedajú. Strava bohatá na bielkoviny a tuky sa podľa odborníkov vždy spája s obezitou akáto strava zvyšuje stúpanie kortizolu a spôsobuje vyššiu konzumáciu jedla.

Nebezpečné diéty

Možno ste už vyskúšali zónovu, Atkinsonovu a iné typy diét, ktoré silne redukujú sacharidy. Najnovšie odborníci varujú pred týmto typom stravovania, založenom na vysokom obsahu bielkovín a tukov. Problém spočíva v tom, že ohrozujú funkcie mozgu.

Pozitívne účinky jedál s vysokým obsahom sacharidov:

  • Zvyšuje hladinu sérotonínu v mozgu

  • Znižuje hladniu kortizolu – stresového hormónu, ktorý sa tvorí v nadobličkách

  • Znižuje tendenciu k prejedaniu sa

  • Chráni pred obezitou

  • Podporuje špičkový duševný výkon

Znamená to jesť viac sladkostí?

V žiadnom prípade. Ten typ sacharidov, ktoré obsahujú sladkosti, mozgu škodí a bráni mu v podávaní plného výkonu. Problémom je, že sú rafinované a koncentrované. Jedlo sa tak objemovo zmenšuje a zvyšuje sa jeho kalorický obsah. To vedie potom k nadbytočnému príjmu energie. Spôsobuje tiež silné kolísanie hladiny cukru k krvi, čo sa prejaví zhoršením myslenia a rozumových schopností. Výkonnosť mozgu posilníme len komplexnými sacharidmi - škrobmi.

Kde nájdeme komplexné sacharidy?

Nachádzajú sa takmer výlučne v potravinách rastlinného pôvodu: v zemiakoch, ryži, cestovinách, strukovinách a obilninách. Tiež v zelenine a ovocí najrôznejších druhov. Telo ich spracúva pomaly, preto sa cukor do krvi dostáva priebežne a plynule. Tým sú vytvorené podmienky pre optimálny výkon mozgu. Je dôležité, aby tvorili základ každého hlavného jedla. Surový šalát, tanier šošovicovej polievky a špagety s tofu syrom a paradajkovou omáčkou sú názornou ukážkou obeda, ktorý je výborným zdrojom komplexných sacharidov.

Má to malý však háčik

Mozog je veľmi prispôsobivý orgán a ľahko si zvykne i na taký životný štýl, ktorý preňho nie je najlepší . Preto aj zdravé zmeny môžu spôsobiť krátkodobý úbytok výkonnosti mozgu. Je to podobné, ako keď prestanete fajčiť. Kvalita spánku aj duševná bystrosť sa prechodne zhoršia a až po nejakom čase nastane výrazné zlepšenie. Tento istý princíp platí i o jedle. Ak dramaticky zmeníte spôsob stravovania, napríklad zvýšite príjem sacharidov, duševný výkon môže na krátky čas oslabnúť. Ak však vydržíte, prežijete pozitívnu obnovu svojho života.