Sacharidy - zlepšujú náladu a chránia pred obezitou

Patríte k ľuďom, ktorí sú náchylní na stres? V tom prípade máte oveľa vyššie riziko nedostatku sérotonínu v mozgu. Sacharidy však dokážu tento nedostatok v stresových situáciách spoľahlivo vyrovnať.

Nízky príjem sacharidov je mimoriadne škodlivý tiež pre ľudí, ktorí sa v strese prejedajú. Strava bohatá na bielkoviny a tuky sa podľa odborníkov vždy spája s obezitou akáto strava zvyšuje stúpanie kortizolu a spôsobuje vyššiu konzumáciu jedla.

Nebezpečné diéty

Možno ste už vyskúšali zónovu, Atkinsonovu a iné typy diét, ktoré silne redukujú sacharidy. Najnovšie odborníci varujú pred týmto typom stravovania, založenom na vysokom obsahu bielkovín a tukov. Problém spočíva v tom, že ohrozujú funkcie mozgu.

Pozitívne účinky jedál s vysokým obsahom sacharidov:

  • Zvyšuje hladinu sérotonínu v mozgu

  • Znižuje hladniu kortizolu – stresového hormónu, ktorý sa tvorí v nadobličkách

  • Znižuje tendenciu k prejedaniu sa

  • Chráni pred obezitou

  • Podporuje špičkový duševný výkon

Znamená to jesť viac sladkostí?

V žiadnom prípade. Ten typ sacharidov, ktoré obsahujú sladkosti, mozgu škodí a bráni mu v podávaní plného výkonu. Problémom je, že sú rafinované a koncentrované. Jedlo sa tak objemovo zmenšuje a zvyšuje sa jeho kalorický obsah. To vedie potom k nadbytočnému príjmu energie. Spôsobuje tiež silné kolísanie hladiny cukru k krvi, čo sa prejaví zhoršením myslenia a rozumových schopností. Výkonnosť mozgu posilníme len komplexnými sacharidmi - škrobmi.

Kde nájdeme komplexné sacharidy?

Nachádzajú sa takmer výlučne v potravinách rastlinného pôvodu: v zemiakoch, ryži, cestovinách, strukovinách a obilninách. Tiež v zelenine a ovocí najrôznejších druhov. Telo ich spracúva pomaly, preto sa cukor do krvi dostáva priebežne a plynule. Tým sú vytvorené podmienky pre optimálny výkon mozgu. Je dôležité, aby tvorili základ každého hlavného jedla. Surový šalát, tanier šošovicovej polievky a špagety s tofu syrom a paradajkovou omáčkou sú názornou ukážkou obeda, ktorý je výborným zdrojom komplexných sacharidov.

Má to malý však háčik

Mozog je veľmi prispôsobivý orgán a ľahko si zvykne i na taký životný štýl, ktorý preňho nie je najlepší . Preto aj zdravé zmeny môžu spôsobiť krátkodobý úbytok výkonnosti mozgu. Je to podobné, ako keď prestanete fajčiť. Kvalita spánku aj duševná bystrosť sa prechodne zhoršia a až po nejakom čase nastane výrazné zlepšenie. Tento istý princíp platí i o jedle. Ak dramaticky zmeníte spôsob stravovania, napríklad zvýšite príjem sacharidov, duševný výkon môže na krátky čas oslabnúť. Ak však vydržíte, prežijete pozitívnu obnovu svojho života.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Chilli Nové Zámky: Široký výber pizze a dobrá Plznička k tomu

Chcete experimentovať s pizzou a spoľahnúť sa na pivo? Toto je to miesto.

Premier Club Nitra: Výborne načapovanú Plzeň hľadajte v centre

Ak idete v piatok, radšej si pýtajte rezerváciu. Býva plno.

Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo, krásne prostredie a chutné pivo

Z historickej reštaurácie je moderný podnik pre gurmánov.

Pilsner Urquell Pub Trnava: V zelenom dome v Trnave si pochutnáte na výbornom pive

Trnavská piváreň je podnik, ktorý sa nedá prehliadnuť.