Sacharidy - zlepšujú náladu a chránia pred obezitou

Patríte k ľuďom, ktorí sú náchylní na stres? V tom prípade máte oveľa vyššie riziko nedostatku sérotonínu v mozgu. Sacharidy však dokážu tento nedostatok v stresových situáciách spoľahlivo vyrovnať.

Nízky príjem sacharidov je mimoriadne škodlivý tiež pre ľudí, ktorí sa v strese prejedajú. Strava bohatá na bielkoviny a tuky sa podľa odborníkov vždy spája s obezitou akáto strava zvyšuje stúpanie kortizolu a spôsobuje vyššiu konzumáciu jedla.

Nebezpečné diéty

Možno ste už vyskúšali zónovu, Atkinsonovu a iné typy diét, ktoré silne redukujú sacharidy. Najnovšie odborníci varujú pred týmto typom stravovania, založenom na vysokom obsahu bielkovín a tukov. Problém spočíva v tom, že ohrozujú funkcie mozgu.

Pozitívne účinky jedál s vysokým obsahom sacharidov:

  • Zvyšuje hladinu sérotonínu v mozgu

  • Znižuje hladniu kortizolu – stresového hormónu, ktorý sa tvorí v nadobličkách

  • Znižuje tendenciu k prejedaniu sa

  • Chráni pred obezitou

  • Podporuje špičkový duševný výkon

Znamená to jesť viac sladkostí?

V žiadnom prípade. Ten typ sacharidov, ktoré obsahujú sladkosti, mozgu škodí a bráni mu v podávaní plného výkonu. Problémom je, že sú rafinované a koncentrované. Jedlo sa tak objemovo zmenšuje a zvyšuje sa jeho kalorický obsah. To vedie potom k nadbytočnému príjmu energie. Spôsobuje tiež silné kolísanie hladiny cukru k krvi, čo sa prejaví zhoršením myslenia a rozumových schopností. Výkonnosť mozgu posilníme len komplexnými sacharidmi - škrobmi.

Kde nájdeme komplexné sacharidy?

Nachádzajú sa takmer výlučne v potravinách rastlinného pôvodu: v zemiakoch, ryži, cestovinách, strukovinách a obilninách. Tiež v zelenine a ovocí najrôznejších druhov. Telo ich spracúva pomaly, preto sa cukor do krvi dostáva priebežne a plynule. Tým sú vytvorené podmienky pre optimálny výkon mozgu. Je dôležité, aby tvorili základ každého hlavného jedla. Surový šalát, tanier šošovicovej polievky a špagety s tofu syrom a paradajkovou omáčkou sú názornou ukážkou obeda, ktorý je výborným zdrojom komplexných sacharidov.

Má to malý však háčik

Mozog je veľmi prispôsobivý orgán a ľahko si zvykne i na taký životný štýl, ktorý preňho nie je najlepší . Preto aj zdravé zmeny môžu spôsobiť krátkodobý úbytok výkonnosti mozgu. Je to podobné, ako keď prestanete fajčiť. Kvalita spánku aj duševná bystrosť sa prechodne zhoršia a až po nejakom čase nastane výrazné zlepšenie. Tento istý princíp platí i o jedle. Ak dramaticky zmeníte spôsob stravovania, napríklad zvýšite príjem sacharidov, duševný výkon môže na krátky čas oslabnúť. Ak však vydržíte, prežijete pozitívnu obnovu svojho života.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Slovensko bude chutiť gurmánskymi špecialitami

Od 15. januára do 25. februára môžete prostredníctvom šiesteho ročníka Zimného festivalu jedla ochutnať Slovensko. Účastníci sa stanú gurmánmi v 37 reštauráciách vo všetkých krajoch po celom Slovensku.

Gurmánsky zážitok pre každého už šiesty rok

Najlepšie reštaurácie Slovenska opäť na Zimnom festivale jedla 2018.

Už ste skúsili Chilteco street food v Žiline ?

Pod taktovkou mexickej kuchyne jedlá spievajú farebnosťou, pikantnosťou a exotikou.

Zelená káva na chudnutie. Mýtus alebo fakt?

Zelená káva zažívala svoju najväčšiu slávu hlavne tak dva -tri roky dozadu a to prevažne v spojení s chudnutím.

Aj vynikajúcou kávou sa dá podporiť dobrá vec

V multižánrovej kaviarni HalmiSpace v Košiciach vyberajú pre svojich zákazníkov vždy tú najlepšiu kávu.