SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Neobmedzujte sa v jedení a zistite, čo má spoločné Mrlík čilský s avokádom

Všimli ste si, že prvá tretina leta je už za nami? Hoci sa teplé dni striedajú s chladnejšími, viac je tých teplých a tak zhadzujeme nielen jednotlivé kúsky oblečenia, ale taktiež nejaké to kilo, či dve, tri , štyri...

(Zdroj: www.pixabay.com)

Niektorí zhadzujeme, niektorí sa aspoň snažíme. Samozrejme, mnoho článkov nám ako prvé poradí začať si sledovať kalorický príjem a výdaj. Pri predstave tehličiek na bruchu a dokonalého zadku sa zrazu pristihneme ako poctivo kontrolujeme každý jeden kúsok hodený do nákupného košíka. Tá radosť v očiach, keď zistíme, že kilojouly a kilokalórie nie sú to isté a do maximálne stanovenej hranice 2000 kalórii (odporučené denné množstvo) sa zmestí aj vaša obľúbená čokoládka.

Sledovanie kalórii je super vec. Netreba však zabúdať na to, že existujú potraviny, ktoré sú napriek vyššiemu obsahu tuku zdravé a do košíčka si ich tak s pokojným svedomím môžeme dohodiť.

SkryťVypnúť reklamu

Avokádo

Už aj u nás veľmi obľúbené avokádo obsahuje mononenasýtené mastné kyseliny (až 77% kalórií v avokáde tvoria tuky). Taktiež je bohatým zdrojom antioxidantov, betakaroténu a živín, ktoré chránia pred srdcovými chorobami. Odporúčaná denná dávka tukov je 60-65 g. V jednom avokáde je približne 30g tukov, čo je zhruba 322 kalórii.

Orechy a semienka

Mandle, kešu a vlašské orechy, arašidy, či napríklad slnečnicové semienka. Dve polievkové lyžice obsahujú približne 210 kalórii. Čo je však nič oproti tomu, aké sú zdravé. Proteíny dôležité pre stavbu svalov, zdravé tuky, vláknina, vitamín E, horčík, zinok a draslík. To všetko v nich nájdete. Nevyjedajte ich preto len cez Vianoce, ale celoročne.

Olivový olej

Hoci sa olej spája s nezdravou stravou, je jasné, že olivový olej je niečo úplne iné. Napriek vyššiemu obsahu mononenasýtených kyselín, sa spája hlavne so znížením rizika srdcových chorôb. Jedna lyžica oleja obsahuje približne 120 kalórii.

SkryťVypnúť reklamu

Quinoa

Mrlík čilský pôvodom z Južnej Ameriky, známejší ako quinoa, svojim obsahom kalórii prekvapil aj nás. Jedna šálka uvarenej quinoy obsahuje približne 220 kalórii. To vás však nesmie odradiť, okrem nich tam nájdete aj veľké množstvo draslíka, proteínov a vlákniny. Práve tá dodá pocit zasýtenia a zabráni tak prejedaniu sa.

Syry

Syry v obchode obchádzate? Máme pre vás dobrú správu. Od dnes už nemusíte, pokojne si ich doprajte. Ak to nepreženiete s množstvom a obmedzíte tavené syry, telo vám bude vďačné za bohatý prísun vápnika, bielkovín a vitamínov. V 100 g syra sa nachádza približne 10 g až 50 g tuku. Tvaroh ho má najmenej, tvrdé syry najviac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


5 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


9 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


13 h
Ilustračné foto.

Nový prieskum ukazuje, že až 70 percent ľudí by chcelo postihovať aj obťažovanie na verejnosti.


2 h

Neprehliadnite tiež

Čím sú jeho knedle iné?


a 1 ďalší 4. okt
Rodák z Lučenca Palo Sekerka(spodný rad-tretí sprava) zo svojim tímom za vitrínou, ktorou sa na nich môžu dívať hostia michelinskej reštaurácie v Paríži.

Bolo to komplikované, ale nenechal sa odradiť prvým neúspechom.


16. sep
Branislav Cvik a Ľubomír Vančo zo spoločnosti Banskobystrický pivovar

Branislav Cvik a Ľubomír Vančo oživili banskobystrický pivovar zdevastovaný mečiarovským privatizérom.


2. sep
Ilustračné foto.

Zdraženie chleba bolo na Slovensku tretie najvyššie v EÚ.


TASR 20. sep
SkryťZatvoriť reklamu